Tijdens een vergadering met inwoners van de Hutten en de Lieven Heerstraat woensdagavond over sluipverkeer, bleek er onvoldoende draagvlak voor afsluitpaaltjes. Deze werden door sommige bewoners gevraagd met een petitie. Paaltjes zou vooral de inwoners zelf treffen, zo luidde de conclusie van de bewonersvergadering. Alle aanwezigen schaarden zich wél achter het idee om twee wegversmallingen te plaatsen als proefsopstelling.

Het gemeentebestuur heeft alle begrip voor de inwoners van De Hutten en de Lieven Heerstraat – woonstraten die parallel lopen met de Molderdijk – en onderschreef eerder al de verzuchtingen die de ondertekenaars uitten in hun petitie.

Cijfers van snelheidscontroles door de politie én tellingen van onze verkeersdienst toonden effectief aan dat deze straten in de richting van Mol-Centrum veel sluipverkeer te slikken krijgen. Dit verkeer rijdt bovendien te snel.

Het gemeentebestuur zocht tijdens een bewonersvergadering samen met de buurtbewoners naar mogelijke oplossingen. Al snel bleek dat er onvoldoende draagvlak bestaat voor afsluitpaaltjes. De vergadering vond een consensus in een proefopstelling met wegversmallingen. Deze maken het onmogelijk voor auto's om elkaar op dit punt te kruisen. Zo remmen ze de snelheid af en ontmoedigen ze sluipverkeer richting het kruispunt Molderdijk - Kruisven.

Draagvlak voor wegversmallingen

De verkeersdienst werkt de komende weken het gedragen voorstel voor wegversmallingen verder uit. Uiteindelijk beslist het college van burgemeester en schepenen eind oktober over de exacte locaties. De plaatsing volgt dan in de loop van november.

Structurele oplossingen

Tijdens de vergadering presenteerde het gemeentebestuur de denkpistes van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om de doorstroming op de kruispunten Molderdijk – Zuiderring en Molderdijk – Kruisven te verbeteren. Zo komen er extra afslagstroken om de capaciteit op de Molderdijk te verhogen. Deze nieuwe situatie biedt mogelijkheden om de verkeerslichten te optimaliseren. AWV voorziet de uitvoering van deze werken midden 2016.

Tot wanneer proefopstelling?

Deze maatregelen moeten het sluipverkeer in de Hutten en de Lieven Heerstraat structureel verminderen. Alle aanwezigen toonden de bereidheid om hierop te wachten. De proefopstelling met twee wegversmallingen wordt na drie maanden geëvalueerd. Mogelijk blijven deze na de evaluatie staan tot na de structurele ingrepen op de Molderdijk door het Agentschap Wegen en Verkeer.